Korytarz ratunkowy dla pojazdów uprzywilejowanych.

Korytarz ratunkowy można najkrócej opisać jako pas ruchu, z którego korzystają pojazdy uprzywilejowane w czasie akcji. Idealna sytuacja wyglądałaby tak, że jadący na sygnale wóz strażacki, karetka pogotowia lub radiowóz mogą swobodnie przemieszczać się nawet przez zakorkowane na co dzień ulice. Wszystko to za sprawą kierowców samochodów, którzy zjeżdżają do krawędzi drogi, celem przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego. Praktyka pokazuje, że z tym wśród kierowców jest różnie, ale jako naród nie wypadamy o wiele gorzej od naszych europejskich sąsiadów. W tym artykule przyjrzymy się jak kwestie tworzenia korytarzy ratunkowych wyglądają w Polsce i innych państwach oraz jak należy zachować się, gdy usłyszymy za plecami syrenę alarmową.

W naszym kraju pokutuje brak nauki zachowania się kierowców w razie wystąpienia różnych zdarzeń drogowych. Na kursach na prawo jazdy nie jesteśmy uczeni ani reagowania przy wpadaniu samochodu w poślizg, ani tym bardziej postępowania w razie konieczności przepuszczenia pojazdu uprzywilejowanego korytarzem ratunkowym. Przykładem dobrych praktyk są te występujące na terenie Czech lub też Niemiec. Tam już na etapie kursu kierowcy są uczeni zachowań w takich sytuacjach, a wiele głównych autostrad europejskich wyposażono w znaki informujące o zjazdach w celu otworzenia wolnego pasa przejazdu. Nasza świadomość w tym zakresie jest o tyle ważne, iż od szybkiego przyjazdu straży pożarnej na miejsce pożaru lub karetki, zależy życie innych osób.

Prawidłowe ustawienie pojazdu w celu stworzenia korytarza ratunkowego.

Jeżeli nasze auto znajduje się na drodze o dwóch pasach ruchu to należy będąc na prawym pasie, zbliżyć swój pojazd jak najbliżej prawej strony. W przypadku, gdy jedziemy lewym pasem, przybliżamy się do lewej strony. W kraju znajdziemy jednak drogi o większej liczbie pasów i co wtedy? Sprawa jest tu równie prosta. Przyjmuje się, że korytarz ratunkowy powinien znajdować się z prawej strony aut stojących na skrajnym lewym pasie, zaś pozostałe auta na innych pasach należy przybliżyć maksymalnie do prawej krawędzi jezdni. Pas ratunkowy znajduje się wtedy między autami. Problemem są tu jak zawsze sami kierowcy, którzy niejednokrotnie w razie tworzenia przez innych użytkowników drogi korytarza awaryjnego, decydują się na szarżę swoim autem przez środek w celu ominięcia korków. Nie brakuje też zdezorientowanych świeżych kierowców, którzy w takiej sytuacji nie wiedzą co mają zrobić i stoją na swoim pasie bez usunięcia się w celu stworzenia wolnej przestrzeni. Większość przypadków pokazuje jednak, że w praktyce właściciele aut kierują się zachowaniami innych osób i zjeżdżają w odpowiednią krawędź drogi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *